Informatie Welpen

Welpennieuwtjes

Over de Welpen

Welkom op de site van de Welpen van Scouting Hasselo!

Wie, Wat, Waar?
Wij zijn de jongens en meisjes van Scouting Hasselo van 7 t/m 11 jaar. Elke vrijdagavond hebben we opkomst van 18.30 uur tot 20.30 uur en dan doen we allemaal leuke dingen zoals levend stratego, buskruit, slagbal en andere leuke (buiten) speelspelletjes.
Als het regent blijven we ook wel eens binnen om bijvoorbeeld te gaan knutselen met suikerklontjes, een quiz of een film. En natuurlijk doen we ook soms echte scouting dingen zoals broodjes bakken boven een kampvuur, een schommel pionieren of een hike.

Buiten onze gewone opkomsten gaan we een paar keer per jaar op kamp. Zoals met het groepsweekend of met een dropping, maar het leukste kamp is natuurlijk ons zomerkamp.

We proberen jullie zo veel mogelijk van onze bezigheden op de hoogte te houden via deze website door middel van ons Logboek , waarin elke week iemand anders verteld wat we die week hebben gedaan. En als je hier verder leest vertellen we je nog wat meer over de welpen.

Ben je nog niet lid maar lijkt je het allemaal wel heel leuk? Kom dan gerust een keertje langs op vrijdagavond!

Groetjes en veel lees en kijkplezier!

De Welpenleiding

Themaverhaal

Het themaverhaal van de welpen speelt zich af in de Jungle net als bij veel andere Scoutingorganisaties over de hele wereld. Ook onze welpenleiding draagt namen uit het jungleboek.

In de jungle van India groeit Mowgli op bij de wolven. Hij is nooit bang en begrijpt de talen van alle dieren. De wetten van de jungle kent hij allemaal. Alleen… Shere Khan, de tijger, trekt zich helemaal niets aan van deze wetten. Hij wacht zijn kans af om Mowgli te grijpen. Hij haatte deze mensenwelp. Op een dag heeft hij Mowgli te pakken. Net op dat moment komt Shanti aan met de ‘rode bloem’ en vlucht de grote en sterke tijger weg.

Shanti komt uit Haveli, het mensendorp aan de rand van de jungle. Na hun eerste ontmoeting is Shanti vaak in de jungle. Ze leert van Mowgli en Baloe één voor één de wetten van de jungle, het is als mens niet altijd makkelijk die te begrijpen. Mowgli leert haar alles wat hij weet, bijvoorbeeld hoe je in een boom klimt en hoe je dieren kan roepen. In de jungle maken Mowgli en Shanti van alles mee. Zo wordt Mowgli aangevallen door de apen, redt Shanti haar broer en wordt er vergaderd over de opvolging van de wolvenleider Akela. Shanti maakt kennis met de dieren van de jungle, zoals Baloe, Bagheera, Chil, Raksha, Jacala, en Rikki Tikki Tavi. Maar, Shere Khan loert nog altijd op Mowgli. Als dat maar goed afloopt…

Opening, Sluiting en de Wet

Bij de welpen beginnen we onze opkomsten altijd met een opening en de wet en we eindigen hem met onze sluiting

Opening:
We zijn weer in de jungle,
we gaan op avontuur,
doen supergave dingen,
iets anders ieder uur,
slingeren aan lianen,
trotseren de rivier,
speuren door de jungle,
zijn vriend van mens en dier!
(Leiding:) Hi!
(Welpen:) Yalahi!

Sluiting:
Welpen, Go! Welpen, Go! Welpen Welpen, Go Go Go!

Wet:
Een welp speelt samen met anderen in de jungle.
Een welp is eerlijk, vriendelijk, zet door
Een welp zorgt goed voor de natuur.

Links
Wil je nog meer weten over scouting en de welpen? Kijk dan eens op de volgende websites:

Scoutpedia
Scouting Nederland
Ontdek de Jungle met Mowgli en Shanti!