Informatie Stam

Stamkamp Ameland – Wadlopen

Geplaatst op 15 februari 2011 door stam

Wadlopen

Nu we de website in de lucht hebben, willen we jullie graag iets laten zien over afgelopen zomerkamp. We zijn een lang weekend op Ameland geweest. We waren dan wel zo stoer om even via de Wadden naar het eiland te lopen!! De foto’s staan in het menu Foto’s –> Stamkamp 2010 – Wadlopen Ameland.

Op de vrijdag zijn we niet gelijk begonnen met wadlopen. Een aantal van onze Stam-leden waren de vrijdagmiddag al naar Groningen afgereisd . Voor het eind van die middag moest de bagage ingeleverd worden, waarmee wij liever niet wilden wadlopen (zoals tenten en hike-tassen).

Uitgaan in Groningen

Al deze bagage werd dan door de organisatie van de wadlopers netjes bij onze camping opAmeland gebracht. Terwijl het grootste deel van de Stammers lekker eten heeft gekookt in de studentenkamer van Nienke, kwamen Niek en Rutger na. Gelukkig hadden ze zelf al gegeten. Toen ook Niek en Rutger in Groningen aankwamen, ging de gehele Stam er op uit om gezellig op het terras te zitten van de 3 Gezusters. Het was een zeer gezellige nacht.

De volgende morgen vroeg op! Niek, Rutger en Matthijs besloten toch om een paar goedkope hoge schoenen aan te schaffen bij de Bristol/Scapino. Ze wilden toch niet het risico nemen, dat tijdens het wadlopen hun schoenen in de drap bleven staan.

Modderbenen!

Na een wat rommelige reis met verloren items (zoals een treinkaartje en een trui) waren we in de middag begonnen met wadlopen. De tocht begon bij de kust van Holwerd en het was 3 uur lopen naar Ameland. Het wadlopen was super tof om te doen en we hebben veel lol gehad. Aan het begin van de tocht was het al lachen geblazen; Nienke dacht een betere route te nemen dan de gids…. En -flop- daar stond Nienke tot boven de knieën in de modder! Ook hebben we wat vaargeulen getrotseerd door met de tassen boven ons hoofd bijna koppie onder te gaan.

Moe maar voldaan kwamen we met lood in onze schoenen aan op Ameland. We zaten alleen helemaal in het uiterste puntje van Ameland. De camping was ongeveer nog een kilometer of 10! Gelukkig konden we op een andere manier dan lopen daar komen. Langs de kust reden een aantal boeren met tractoren met een aanhanger. Voor een paar euro per persoon namen ze mensen langs de kust mee naar Nes. Dat kwam mooi uit, want onze camping lag aan dat strand.

Niek in de bolderkar

Op de camping aangekomen hebben we de tenten opgezet en onze cheape schoenen in de ton gegooid. De rest van de middag hebben we lekker gezwommen in zee, lopen chillen aan het strand of zitten klieren met de bolderkarren. In de avond zijn we allemaal lekker in Nes uit eten geweest. In de nacht hebben we de zaklantaarn en een pakje kaarten gepakt, totdat we lekker gingen slapen.

Tandem fietsen

De volgende ochtend hebben we heel rustig aan gedaan. We hebben broodjes gehaald bij de campingwinkel en hebben chill ontbeten. Daarna hebben we tandems gehuurd voor de middag. In de ochtend begon het in eens super hard te regenen. Toen besloten we om toch eerst een warme choco of cappuccino in het camping restaurant te nuttigen. Nadat we ons zelf hadden opgewarmd, was het droog. We waren vanuit Nes op de tandems naar de vuurtoren gefietst en we hebben de andere dorpjes bekeken. Aan het eind van de middag werd het weer steeds beter en mooier. Daarom waren we aan het eind van de middag nog aan het strand te vinden.

De maandagochtend hebben we met nat weer de paling ingepakt. Wel jammer dat we in de regen terug gingen, maar het weekend zelf hebben we ook veel zon gezien. Het was een super tof geslaagd kamp geweest!

P.S. Kijk dus voor meer foto’s van dit kamp hier!