Informatie Stam

Voordat we beginnen eerst aan de cappuccino! Lekkerrrr

Café Zandwijk.
Voordat we beginnen eerst aan de cappuccino! Lekkerrrr

Dit jaar heeft de stam weer eens meegelopen met de winterhike van de Sir Edmund Hillary Stam Almelo! De hike vond plaats op 28 en 29 december 2012. Deze begon op vrijdag 28 december met temperaturen rond het vriespunt. Het was een mooie tocht door het Twentse landschap. Het startpunt was dit jaar café Zandwijk in Vriezenveen. Samen met 170 andere deelnemers gingen we daar van start. In dit café waar wij nog begonnen met een lekkere op koffie/thee of cappuccino, waar vanaf 10 uur een koppel om de 2 minuten startte. Nienke en Marieke begonnen om 11:18, Matthijs en Niek om 11:38 en Rutger en Ewout om 12:15. Het thema van de hike was dit jaar Lewis en Clark, twee ontdekkingsreizigers die de west kust van Amerika wilde ontdekken. Het doel van de hike was om zoveel mogelijk punten te verzamelen om zodoende hoog te eindigen.

Routeschets. Een van de opdrachten tijdens de winterhike.

Routeschets.
Een van de opdrachten tijdens de winterhike.

De eerste route was verborgen in een verentooi, hier maakten Matthijs en Niek helaas al in het begin een klein maar fataal foutje. Dit foutje leidde namelijk toch al snel tot een omweg van circa een uur. De eerste post kreeg ieder van ons een vragenlijst en hebben we een mooie doorsnede gemaakt van de lokale stuw. Ook werden we nog uitgedaagd om het spel pictionary te spelen. Dit was voor ons een kat in het bakkie, binnen 5 seconden waren we klaar en hadden we de volle mep punten. De twee route was een strippenkaart, waarbij ondertussen nog een routeschets gemaakt moest worden. Naar even puzzelen kwamen we ook hier weer goed uit. Gelukkig kwamen de koppels Niek en Matthijs en Rutger en Ewout er op tijd achter dat er een fout zat in de route.

Nienke en Marieke hadden dit niet meegekregen en zij moesten daarom even terug lopen om de juiste route te krijgen.

Kabelfiets over de beek.

Kabelfiets over de beek.Bij de tweede post moest een woeste rivier overgestoken worden door middel van een kabelfietsje. Na de strippenkaart verder gevolgd te hebben kwamen we aan op post 3 waar we een lekker bakkie soep hebben gekregen, omnomnom.

De derde route was eenvoudig. Het was een oude kaart van het gebied waarop we de volgende post moesten zien te vinden.
Op de vierde post werd ons gevraagd om een echte boog te maken door middel van een stuk wilgen hout en sisal touw. Met deze boog moesten we proberen om de roos te raken voor de volle mep punten. Dit was helaas geen van ons allen gelukt maar het was close enough! De volgende post moesten we zien te vinden aan de hand van een kralenkoord. Het was een koord met verschillend kleurtjes kralen er aan. Er waren drie verschillende kleuren die elk stonden voor de richting waarheen je moest lopen (rechts, links of rechtdoor). Rutger/Ewout en Niek/Matthijs liepen deze route in 1x goed, maar we moesten wel dienen als ANWB voor Nienke/Marieke, die kwamen er toch niet helemaal uit!
Op post 5 hebben we onze punten gepakt door middel van morse code. De laatste route betrof fictieve coördinaten waarmee we onze eind post konden vinden.
De dag opdracht was om een waterfilter te maken door middel van natuurlijke materialen. Dit filter hebben we nog snel even gemaakt op de eind post, waarnaast ook het logboek in elkaar werd geflanst. Na het genot van een lekker biertje en het zingen voor de verjaardag van Nienke en Marieke (ze werden 25 jaar om 00:00) zijn we lekker gaan slapen.

De tweede dag werden we met vrolijke muziek gewekt om 06:30!! Het was tijd om op te staan. De slaapzakken en matjes werden ingepakt en we konden op weg. Met een ontbijt in de hand, gingen we op pad. Na een hele rare omschrijving van een route en een foto schets gemaakt te hebben kwamen we aan bij de eerste post. Deze was op Erve Volmerink. Hier hebben we lasso geworpen en opdrachten gemaakt. Ewout heeft hier op deze pot afgehaakt helaas. Rutger liep toen mee met het koppel Niek en Matthijs.
Vanaf Erve Volemerink zijn we met een grote cirkel om Tubbergen gelopen. Onderweg hebben we een post gehad met een parcours. Hier moesten we een apenbrug trotseren, via een loodrecht touw 6 meter omhoog klimmen, via een schuin opghangen ladder omhoog klimmen (met enkel onze handen) en over balken klimmen. Dit was voor Rutger echter te moeilijk want hij is zo lenig als een breekijzer! De andere twee koppels kwamen er zonder problemen door dit parcours.
De volgende opdracht was een kaart met een blinde vlek erin. Omdat we aardig in tijdsnood zaten zijn Rutger, Matthijs en Niek dwars door deze blinde vlek gelopen. Hierdoor hebben ze zeker 20-25 minuten gewonnen door over weilanden en akkers te kruizen. Bij de volgende post kwamen Rutger, Matthijs en Niek op tijd aan om de opdracht hier nog te maken, Nienke en Marieke waren helaas te laat! De opdracht was om hier door middel van een plastic zak, aluminium folie en aanmaakblokjes een hete luchtballon te maken.
Op deze laatste post kregen we te horen dat we tot half 3 de tijd hadden om de tocht uit te lopen. Door flink door te lopen hebben Rutger,Matthijs en Niek deze tijd gehaald. Nienke en Marieke kwamen helaas wat later binnen maar achteraf bleek dit geen gevolgen te hebben.

Nienke en Marieke zijn 4e geworden;
Rutger en Ewout 9e;
Niek en Matthijs 11e.

Het was een toffe winterhike, zwaar maar zeker gezellig!